dijous, 18 d’octubre del 2012

" Si tot va bé, l’equip directiu es plantejarà renovar per 4 anys més"


 Joan Mut Benítez i José Domínguez Rodríguez (1r Batxillerat B)

Jaume Balaguer, director de l’IES Calvià, respon unes preguntes que tractaran sobre la seva vida, tant personal com professional, i ens conta a què dedica el seu temps lliure, i quines són les seves expectatives de cara al present i al futur.

PREGUNTA.-Bon dia Jaume. Parla’ns un poc de la teva vida, tant personal com professional, on vas néixer, què vas estudiar, com va ser la teva adolescència...
RESPOSTA.-Bon dia, som en Jaume Balaguer, vaig néixer dia 25 d’abril de l’any 1960, tinc 52 anys, vaig néixer a Palma, tot i que mon pare era de Sencelles i ma mare de Maó. Vaig tenir una infantesa normal, una adolescència normal, una mica rebel,  jo anava a les vagues, com la de dijous (11 d’octubre), i era un poc...
Actualment som director de l’IES Calvià, som professor de biologia i geologia del departament d’aquest centre. Quan era petit vaig anar al col·legi públic de la Soledat, després vaig estudiar l’ESO, a l’IES Antoni Maura, i després vaig fer la meva primera carrera a la UIB, Biologia. Més tard vaig fer Bioquímica a Barcelona, i després vaig fer un màster en Nutrició i Dietètica, tinc un altre màster en Astronomia i Astrofísica, i després vaig aturar un poc i em vaig dedicar a fer de professor d’institut i d’universitat. Darrerament, com ja he dit, som el director del centre.
He estudiat, he ensenyat i he après molt, he après molt de tothom, professors, companys i sobretot d’alumnes.
P.-A què dediques el teu temps lliure?
R.-M’agrada aquesta pregunta, el temps lliure no em basta.Com sabeu, hi ha un esport que m’agrada molt, que és el bàdminton,  participo a competicions, i a part del bàdminton, m’agrada igual o més córrer per la muntanya, fer cronoescalades, l’agricultura, tenir un hort, i també m’encanta llegir, tinc ja dos llibres electrònics. També ball una mica, i no ho he dit però també sóc professor de ball.
P.-Amb aquest ritme, com és la teva alimentació?
R.-Com he dit abans, he estudiat dietètica i nutrició, tinc un màster, som professor, i això m’ha servit de molt, per conèixer, saber i ensenyar que l’alimentació és molt important, és més del que la gent creu. Per exemple, un berenar meu té mel, sucre morè, pa morè, formatge sense greix, embotit sense greix, oli d’oliva verge, pasta integral... L’alimentació és molt complexa, recomano que sigui molt equilibrada i molt variada, un poquet de tot.
P.-Et consideres un exemple per als teus alumnes?
R.-Més que un exemple, jo penso que un professor ha de transmetre uns models, unes actituds positives per als seus alumnes, hem de saber transmetre no només coneixements, sinó també actituds positives per als nostres alumnes.
P.-Què penses dels canvis de professorat del centre?
R.-Els darrers 15 anys en aquest centre hi ha hagut un canvi generacional, tots aquells professors que començaren fa 12-15 anys tenen una maduresa docent molt positiva per al centre i he d’afegir que s’han incorporat uns professors nous, que són joves, que aporten més dinamisme, i innovacions per al centre. En relació a la pèrdua de professorat comparant a l’any passat, hem de dir que hem perdut aproximadament 12-15 professors. De totes maneres, en la qualitat d’ensenyament, no s’ha notat massa ja que durant aquests dos o tres anys ja havíem utilitzat estratègies per tal de prevenir el que ha succeït.
P.- Quins canvis ha experimentat el centre des que l’equip directiu va ser seleccionat?
R.-Quan l'equip directiu es va presentar ho féu  per quatre anys,  i com a director de l’equip vos he de dir que quan vàrem presentar el nostre programa , aquest es basava en una sèrie de línies fonamentals. La primera era millorar les notes de primer i segon d’ESO, en segon lloc millorar l’economia del centre, que es trobava una mica disminuïda.En tercer lloc, millorar la imatge del centre i, en quart lloc, millorar els cicles formatius. Penso aquí i ara, quasi quatre anys després, que sí que han millorat els resultats de primer d’ESO en un 20%, i els resultats de segon d’ESO en un 5%. L’economia del centre ha millorat, estem en números blaus, no tenim massa diners, però sí podem respirar una mica. En relació als cicles formatius, el centre és l’any que més alumnes té per les circumstàncies socioeconòmiques, amb una qualitat molt acceptable. I finalment he de dir que sembla que tant a nivell de pares, com a nivell d’alumnes i professors, la imatge de l’IES Calvià ha millorat.
P.-S’ha notat la crisi?
R.-Sí, sí que s' ha notat, per exemple, els diners per mantenir el funcionament del centre són insuficients, de la qual cosa ja hem informat a la Conselleria d’Educació, i estan estudiant el tema per tal d’enviar-nos una mica més de doblers.
En relació als professors, també he de dir que aquesta pèrdua de professorat, encara que no ens hagi afectat tant, fa que la qualitat de l’ensenyament públic hagi disminuït.
P.-Hi ha pensada qualque reforma per a les instal·lacions del centre?
R.-Sí, hi ha previstes tota una sèrie de reformes, que estan supeditades a la part econòmica.
La primera de totes, les reformes a les instal·lacions de la cuina del centre, on es realitza un Grau mitjà.
A més de les reformes a les cuines, intentem arreglar les finestres de les aules, les portes.Tenim pensat crear un espai per rebre els pares, que sigui adequat, i també enguany hem creat una biblioteca , al segon pis d’aquest edifici. Aquesta biblioteca té bastant d’èxit ja que hi van sovint els alumnes de primer i segon d’ESO, fins i tot alguns de tercer la utilitzen.
P.-Com ha estat i com és la relació amb el teu equip directiu?
R.-Primer he de dir que estic molt orgullós i molt content del meu equip directiu, que és jove, competent i sobradament preparat. És un equip que quan va començar hi havia una relació professional, que ha derivat amb el temps en una relació d’amistat i de confiança.En definitiva, entre els membres de l’equip hi ha molt bon ambient, el qual es transmet, es reflecteix a l’exterior i dóna una imatge molt positiva al claustre i al centre en general.
P.-Després d’aquesta aventura com a director, ara què?
R.-Si tot va bé, i les circumstàncies són favorables, tant personalment com professionalment, segurament aquest equip directiu es plantejarà renovar per quatre anys més.De tota manera, encara hi ha molts de factors endògens i exògens que influeixen en aquesta decisió, però sí que vull dir que en el cas que no fos director del centre, segurament dedicaria el meu temps i esforç a fer un doctorat. Encara estem pensant què és el millor, i és una decisió d’equip directiu. La meva resposta queda un poc enlaire, hem de veure les circumstàncies, i veure com evoluciona tot.
Entrevistadors: Moltes gràcies per aquesta entrevista, i penso que aquesta feina que feu per al nou blog del centre, donant a conèixer alguns aspectes més personals de la vostra persona, són positius per a la dinàmica del centre, i enhorabona per la feina que feu!

Jaume Balaguer, director de l'IES Calvià.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada