per
Toni Mut i Andreu Fornés
Marga Miralles Sastre (1981, Palma,
llicenciada en Enginyeria tècnica de disseny industrial i Enginyeria
de materials per la universitat de la UAB) és l'actual cap d'estudis
de batxillerat a l'IES Calvià.
- PREGUNTA: Com va a ser la
teva etapa com a estudiant? Quan vares saber que volies fer?
- RESPOSTA: En
realitat no ho vaig saber fins al darrer moment com la majoria de
vosaltres, quan feia BUB i COU, que equival al batxiller d'ara, no
tenia ni idea, va ser més bé
per descart.
Vaig
acabar trobant una carrera que me pareixia interessant. Me'n
vaig anar a Barcelona i vaig començar a estudiar disseny industrial.
Quan
vaig acabar disseny industrial trobava que era molt jove per posar-me
a fer feina, i
com que tenia
la sort que a ca nostra me podien pagar dos anys més d'estudis,
vaig decidir fer materials, però
no perquè tengués vocació sinó
perquè en aquell moment era una entre tres o quatre opcions que
tenia, i vaig escollir aquesta perquè me
va anar bé. No
perquè fos una vocació.
- P: Com arribares a l'IES
Calvià?
- R: El
darrer any de carrera me quedaven uns crèdits de lliure elecció i
un company me va
proposar fer el CAP,
que és
un curs de
formació del professorat.
M'hi
vaig ficar sense saber molt bé on me ficava i vaig descobrir
allà que m'agradava l'ensenyança. Així,
quan vaig tornar a Mallorca
vaig decidir preparar oposicions. Vaig
tenir molta sort perquè vaig aprovar el primer any, vaig estar un
any de professora a Bendinat i ja vaig tenir plaça fixa a Calvià,
el segon any de ser professora.
- P: Quants anys duus de
professora, fent classe?
- R: (Somriu)
Aquest és
l'any número vuit.
- P: Quines diferències hi veus
respecte de ser professora a ser Cap d'estudis?
- R: Com
a professor tens una visió parcial de com funciona un institut i
quan estàs
com a cap d'estudis comprens moltes coses que no
entenies
quan eres
professora. Simplement
les acceptava perquè era com que te venien donades, llavors quan
tens un càrrec
has de començar a prendre decisions
i has de començar a organitzar. És
quan entens el perquè es fan las coses com es fan, et planteges que
hi ha coses que es poden canviar i de vegades els professors no ho
entenen perquè
no ho han estat. En
canvi, els professors que sí
que han estat Cap
d'estudis normalment ens entenen molt millor que els qui
no. Jo
recomanaria
a tots els professors que qualque
vegada a
la seva vida estiguessin en
un equip directiu.
- P: De quina manera ha afectat la
crisi a l'IES Calvià?
- R: (Pensativa)
El govern ha retallat en
educació en general. Tenim
més alumnes a cada aula però
jo crec que l'impacte,
en aquest institut almanco
-que és el que jo conec-, no ha estat tan greu quant a retallades.
Crec que si hi ha algun
alumne
més per classe, per ventura
tenim qualque
professor menys del que voldríem,
però jo no he notat un canvi significatiu a la feina nostra del dia
a dia.
- P: Quines són les teves
funcions com a Cap d'estudis?
- R: Bé,
jo m'encarrec sobretot de fer els horaris de tot el professorat i de
tot l'alumnat,
que
és
una feina que no faig tota sola; la
faig amb els meus companys, encara que jo tengui el pes principal, i
és
una feina que ens duu des de
final de juny,
tot el mes de juliol
i principi del mes de setembre,
que és quan
s'han de fer tots els retocs.
Després,
duc les faltes del professorat, maneig els justificants, pas la
informació a Conselleria, i
duc la part de gestió de batxillerat
o de coordinació
dels dos cursos de Batxiller, d'assessorament
als alumnes, d'organització
dels grups, i després també de Selectivitat.
- P: Què és el que més i
el que menys t'agrada de ser Cap d'estudis?
- R: El
que més m'agrada és que podem prendre, no només jo, sinó
tot l'equip, decisions que
veus que afecten el funcionament, en el rendiment dels meus companys
professors i dels alumnes, és
a dir, que el que tu decideixes acaba tenint un impacte, de vegades
ens equivocam i hem de rectificar, però és molt gratificant veure
que has pres
una decisió que és
difícil
i que t'ha duit molt d'esforç, i llavors té un benefici perquè als
alumnes els va bé, estan
aprenent més, perquè
els professors tenen una feina més eficient...
El
que m'agrada menys és que te trobes a vegades amb realitats
difícils,
d'alumnes que tenen problemàtiques i
que tu
no hi pots fer res perquè
són
coses de la família
en què
tu no pots incidir-hi
i veus que se t'escapa, que tu només pots arribar fins als estudis,
el que passa a ca seva tu ja no hi pots fer res i això és difícil
d'assumir.
- P: T'agradaria tornar a ser Cap
d'estudis l'any que ve?
- R: Si
continuam amb el mateix equip sí.
M'agrada
ser Cap
de estudis amb l'equip que tenim. Ara,
si estigués
amb altra
gent segurament et diria que no...
- P: I això per què?
- R:
Perquè
és
una feina en equip, que té
molta responsabilitat i si estàs
fent feina amb una gent amb
qui no t'hi
entens no hi ha una
coordinació
ni
enteniment. Crec
que ha de ser frustrant, perquè no pots prendre decisions, no pots
anar cap endavant,
no hi ha bon ambient i, com que tens molta pressió, si no hi ha bon
ambient
amb els companys, personal i professional,
crec que ha de ser molt complicat.
- P: Què creus que té de diferent
l'IES Calvià dels altres centres educatius?
- R: Com
us
he contat, no tenc molta experiència
a centres diferents. Pel
que ens diu la gent, aquest centre ha canviat molt, més en els
darrers anys. Què
té de diferent? (pensativa),
no ho
sé,
no tenim molts de
batxillers, però els
alumnes que tenim són
en general bones persones que no presenten
conflictes greus de disciplina, i això crea un bon ambient entre
alumnes i professors. Crec
que això ens diferencia
de la resta de centres.
- P: Com explicaries els resultats
tan brillants dels alumnes de l'IES Calvià a Selectivitat?
- R: Com
he dit no hi ha molts alumnes que arribin a segon de batxiller si
ho comparam amb els que
comencen
primer d'ESO, però els que tenim fan molta feina. És
l'élite
del nostre institut. També
hi ha molta part d'implicació del professorat, i tots junts, amb
les seves
famílies
que també
els
ajuden i hi estan
damunt, al final aconseguim
obtenir bons resultats. Són
resultats coherents amb els que treuen aquí: un alumne que arriba a
segon de batxillerat
és
perfectament capaç de treure's
selectivitat.
- P: Si no fossis cap d'estudis
faries vaga?
- R: No
perquè com
a cap d'estudis puc
fer vaga. Cada
vegada que es convoca una vaga es convoquen serveis mínims. Jo
sóc cap d'estudis adjunta
(n'Enrique
és el cap d'estudis principal)
i jo sí
que tenc
dret a fer vaga, però no en faig ni probablement en faci
mai.
- P: Estàs d'acord amb la LOMCE?
- R: Estic
d'acord amb certs aspectes de la LOMCE que són positius i hi ha
certs aspectes que no entenc molt bé com es poden aplicar però no
és objecte d'aquesta entrevista.
- P: Com vares reaccionar en
saber que no es mantendria el TIL per ésser il·legal?
- R: Be,
en aquest centre es va aprovar el projecte lingüístic, que està
basat en el TIL i ha estat
aprovat pels
professors del Consell Escolar. De
totes maneres
en aquest centre abans del TIL ja es feien classes en anglès:
se feia a
quart d'ESO Educació
Física
en anglès,
i això entraria dins
el TIL, i teníem
Seccions
Europees
que també entrarien en el TIL, però no hi havia cap problema. El
que passa és que ara tots els alumnes estan
obligats a fer-ho en anglès,
i abans, a segon d'ESO almanco, només els qui volien ho feien
en anglès.
- P: Què penses de la destitució
de la Consellera d'Educació Joana Maria Camps?
- R: Crec
que aquesta persona ha estat a un càrrec de molta responsabilitat
en el moment més complicat dels darrers vint anys de política
educativa. Camps
ha
pres
decisions molts difícils. Crec
que ha fet el
que se suposava que havia de fer, perquè
va ser nomenada pel President.
Ha
tengut
una feina molt complicada i ha aguantat
fins que ha pogut. Crec que ha tengut molta valentia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada