Paula
Cozar, 1r batxillerat.
Va ser aquesta la pregunta que ens va
acompanyar durant tota la visita del passat dimecres a Es Baluard
i els guies del museu van cercar en nosaltres una resposta. Així,
la nostra visita va començar amb la introducció d'un famós
falsificador hongarès, Elmyr de Hory, que després de la seva mort
va arribar a considerar-se un veritable pintor.
Irene,
una de les guies, ens va mostrar un quadre seu i alhora el va
comparar amb un altre en el qual possiblement s'havia basat. Després
de comentar les semblances i diferències entre tots dos,vam
comprendre que aquell home no era que plagiés una escena, no es
tractava que retratés al mil·límetre el primer quadre, sinó que
ell ho feia servir com a inspiració perquè a partir d'aquest primer
esbós, d'aquest quadre d'un altre artista, pogués crear la seva
pròpia obra, encara que estigués marcada per influències d'altres
pintors.
No
obstant això, ni els més reconeguts de la pintura s'han abstingut
de millorar alguna creació seva sense haver-li fet una ullada abans
a la d'un altre; és aquí quan passem a parlar de Joan Miró, que
també havia adquirit abans un quadre en el qual després va exercir
diverses modificacions. És a dir, hi va aplicar el toc de
creativitat per excel·lència, el seu punt de personalitat.
Afegint-li, a més, la seva signatura. Seguidament, ens van parlar
d'un altre artista, aquest de Mallorca, que copià la manera de
procedir del mític Hory, partint de les idees d'un altre per després
adaptar-les al llenç, fent-les seves.
Molts
van seguir, doncs, l'exemple d'Elmyr i van fer de la falsificació el
mitjà per guanyar-se la vida. S'han imitat tota mena d'obres, des de
les més famoses -com per exemple, la imitació d’uns plats de
ceràmica de Picasso que van veure a la nostra visita- a les menys
reconegudes.
Els
guies ens van ensenyar que no només veiem falsificacions en l'art de
la pintura, sinó que també els fotògrafs les fan sovint. Imatges
tretes per diversos fotògrafs feien servir tant marques
potencialment importants del món del mercat, muntatges que
criticaven particularitats del nostre segle -exemple, la
planificació- com a assumptes o fons ja reflectits en altres
treballs però aplicant-los una nova forma. I tot això per
demostrar-nos que, independentment d'haver partit d'una base
anterior, un pot transmetre el mateix ensenyament, fer arribar a
l'espectador els seus sentiments, que qualsevol altre que hagués
concebut per si mateix la idea de la seva creació.
Per
aquesta raó, tots dos bàndols haurien de tenir el seu merescut
reconeixement.
Per
finalitzar la nostra visita, tota la classe vam fer un joc.
Primerament, per grups vam presentar una fotografia d'un determinat
tema i vam haver d'explicar què reflectia (què inspirava) i quines
imitacions se n'havien fet; realment va constituir un debat més
polèmic parlar dels plagis. Més tard i continuant amb les mateixes
qüestions, vam realitzar un altre exercici que va consistir en què,
mitjançant etiquetes de color verd i blanques, havíem de marcar
sobre el nostre cos quines eren les nostres particularitats i què
era allò copiat dels altres. Va ser una bona experiència, ja que
ens va permetre conscienciar-nos que moltes de les nostres qualitats,
els hàbits que tenim i hem considerat únics, vénen donats pel que
veiem del nostre voltant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada